تاثیر rms  در کیفیت صدای سیستم صوتی

ما در این مقاله می خواهیم به سوال RMS چیست پاسخ مناسب دهیم.  درباره اهمیت آرام اس در اسپیکر و امپلی فایر صحبت می کنیم.  نحوه محاسبه توان آر ام اس را بیان کرده و درباره تفاوت توان واقعی و اسمی بحث خواهیم کرد. توان آرام اس در بلندگوهای قابل حمل بین 5 تا 50 وات است.  اسپیکرهایی با توان 5 وات، برای وصل شدن به گوشی مناسب هستند.آرام اس در بلند گوها توان و قدرت یک اسپیکر است که همیشه از اسپیکر شنیده می شود.  هر چه توان واقعی اسپیکرها یا امپلی فایرها بالاتر باشد، صدای سیستم صوتی واضح تر و شفاف تر شنیده می شود.

آر ام اس چیست

rms مخفف چیست، rms مخفف عبارت root mean squareاست، که به آن مقدار موثر هم می گویند. Rms تعیین کننده نسبتی است که یک چهارم حداکثر ممکن در تولید موج های فرکانسی را در اسپیکر با تغییرات ممکن ایجاد می کند. آر ام اس ضبط، یک چهارم کمیت نهایی یک اسپیکر در پخش فرکانسها و تولید امواج آکوستیکی صوتی است.  برای سنجش تحمل دائمی فشار برای تولید انرژی از واحد آرام اس استفاده می کنیم که یک چهارم حداکثر متغیر فشار را برای ما تعیین می سازد. Rms در بلندگو نسبتی است که یک چهارم حداکثر میزان در تولید امواج فرکانسی در بلندگو را با تغییراتی که ممکن است بوجود بیاورد، تعیین می کند.  یک بلندگو حجم وسیعی از انرژی صوتی را در چند لحظه کوتاه می تواند ایجاد کند،  اما فشار را بصورت مداوم نمی تواند تحمل کند و آسیب می بیند.  به همین دلیل اگر بخواهیم واحدی برای سنجش تحمل مداوم فشار در تولید انرژی محاسبه کنیم از آر ام اس استفاده می کنیم.   

اهمیت میزان RMS در اسپیکر و امپلی فایر

حال که فهمیدیم RMS چیست، میزان اهمیت rms را در اسپیکر و امپلی فایر بررسی می کنیم. معنی rms در سیستم صوتی به معنای واحدی که تعیین کننده قدرت واقعی امپلی فایر و بلندگوها است، آرام اس نامیده می شود.  هر چه میزان rms در امپلی فایرها و بلندگوها بیشتر باشد، صدای خروجی بسیار بلندتر و شفاف تر است. برای مثال یک بلندگو پایونیر و یا هر برند دیگری، حجم گسترده ای از انرژی صوتی را تولید می کند ولی به صورت مداوم و همیشگی فشار وارده را تحمل نخواهد کرد و آسیب جدی می بیند.  برای سنجش تحمل دائمی فشار برای تولید انرژی از واحد rms استفاده می شود.  میزان آر ام اس ضبط در بلندگویی با توان 2000 وات عدد 500 وات است.    

نحوه محاسبه توان ار ام اس

بعد از پاسخ دادن به سوال rmsچیست، می خواهیم نحوه محاسبه وات rms را بیان کنیم.  یکی از راههای موثر برای اندازه گیری دقیق توان بلندگو و امپلی فایر محاسبه توان آر ام اس است. میزان توان بلندگوها فقط میزان قدرت و بلندی صدای سیستم صوتی را مشخص کرده و به میزان کیفیت پخش بستگی ندارد.  در هنگام خرید بلندگو و امپلی فایر اولین فاکتوری که باید به آن توجه کرد، قدرت کافی بلندگو و امپلی فایر زمان پخش صدا است. میزان توان بلندگو به محل و محیطی که استفاده می شود، بستگی دارد.  برای بلندگوهای خانگی10 تا 20 وات توان کافی است. برای محاسبه توان آرام اس از عملیات ریاضی، کشیدن نمودارهای سینوسی و روشهای گرافیکی استفاده می شود.  در اینجا ساده ترین روش را بیان می کنیم.

اگر معیاری را بخواهیم بعنوان سنجش میزان تحمل دائمی فشار برای تولید انرژی صوتی مورد محاسبه قرار دهیم باید یک چهارم قدرت نهایی یک بلندگو را در پخش فرکانس ها و تولید امواج صوتی در نظر گرفت. یک بلندگو با توان آر ام اس 250 وات، میزان توان حداکثری آن 1000 وات بوده و از این میزان بالاتر نمی رود.

تاثیر توان RMS در بلندگو

تا اینجای مطالب به سوال rms چیست پاسخ دادیم و نحوه محاسبه توان واقعی را بیان کردیم.  حال ببینیم rms باند چیست. بلندگوها دارای یک توان اسمی و یک توان واقعی هستند. اصولا توانی که روی بلندگوها نوشته شده، توان واقعی بلندگو محسوب نمی شود.  برای انتخاب یک بلندگو باید به توان واقعی آن دقت کرد و با توجه به آن امپلی فایر مناسب تهیه نمود.

توان بلندگو و توان خروجی امپلی فایر باید هماهنگ و متناسب باشد تا بلندگو حداکثر توان خود را داشته باشد.  منظور از این توان، توانی است که بلندگو بتواند در این توان به صورت مداوم دارای خروجی باشد و بهترین بازدهی را بدون هیچ آسیبی نشان دهد.

تاثیر توان RMS در امپلی فایر

در ادامه مبحث RMS چیست؟ می خواهیم بدانیم توان rms چه تاثیری در امپلی فایر دارد.  قدرت اصلی امپلی فایر را آر ام اس مشخص می کند.  هر چقدر میزان rms بیشتر باشد، صدای خروجی از امپلی فایر شفاف تر و بلندتر شنیده می شود. بیشتر سازندگان، توان واقعی(rms) را در ولتاژهای خاص محاسبه می کنند سپس اوج قدرت دستگاه را نشان می دهند. اوج قدرت بیان کننده بیشترین میزان وات یک امپلی فایر است. rms  ضبط ماشین، وات مداومی است که از امپلی فایر خارج می گردد.  قدرت واقعی امپلی فایر، میزان وات rms است که زمان تطبیق دادن ساب ووفر با امپلی فایر برای محاسبات استفاده می گردد.

تفاوت توان واقعی ( RMS) و توان اسمی(PMPO)

بعد از اینکه فهمیدیم RMS چیست، حال می خواهیم تفاوت توان واقعی و اسمی را برای شما بازگو کنیم.  خیلی وقتها دو  محصول را  انتخاب می کنید، یکی قدرتش بیشتر است ولی محصول دوم به ظاهر قدرت پایینتری دارد و گرانتر است.  چرا؟ آیا هر چه قدرت بیشتر باشد بهتر است یا خیر؟ قدرت اصلی در ضبط ماشین یا محصولات دیگر، توان واقعی یا همان آر ام اس  ضبط است. توان اسمی به آن معنی است که آن محصول در یک لحظه ( معمولا کمتر از یک ثانیه است) چه فشاری را می تواند تحمل کند و دچار آسیب نشود.  معمولا عددی که برای توان اسمی به کار می رود، خودش را در بیس های سنگین و در بعضی از موزیک های خاص نشان می دهد.  یکی دیگر از علت هایی که توان اسمی را روی کارتون محصولات نشان می دهند این است که خریدار اطلاع خاصی از قدرت ها ندارد و فکر می کند که هر چه عدد بزرگتر باشد آن محصول از کیفیت و قدرت بیشتری برخوردار است.

توان اسمی به معنی بیشترین مقدار موثر در هر باند می باشد.  یا به عبارتی دیگر بیشترین مقدار فشاری است که یک محصول می تواند همیشه دوام بیاورد و دچار آسیب نگردد.  توان اسمی دوامش در لحظه می باشد. یادتان باشد بالا بودن توان واقعی یا rms ضبط ماشین بهترین گزینه در هنگام خرید ضبط خودرو است.    

ما در این مقاله به سوال RMS چیست، پاسخ دادیم.  نحوه محاسبه توان، تاثیری که در کیفیت صدای بلند گو و امپلی فایردارد را بیان کردیم. آرام اس میزان قدرتی است که به شکل عادی و مداوم توسط اسپیکر ایجاد می شود. Rms همان توان و قدرت متعارف یک اسپیکر است که همیشه از اسپیکر یا بلند گو می شنویم. میزان توان و قدرت بلند گو را با اندازه گیری توان آر ام اس  آن می توان مشخص کرد. حال که به طور دقیق تر با مفهوم توان واقعی محصولات صوتی آشنا شدید، می توانید با آگاهی بیشتر نسبت به خرید محصول مد نظر خود اقدام نمایید. شما می توانید انواع محصولات صوتی و تصویری خودرو را از نمایندگی پایونیر خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *