استفاده از یک سیستم بلندگوی خوب در خودرو سبب می‌شود که شما بتوانید آهنگ‌های مورد علاقه خود را با صدای بلندتری گوش دهید. یکی از این سیستم‌ها اسپیکرکامپوننت است. اسپیکرکامپوننت برای ارائه کیفیت صدای پیشرفته طراحی شده است. این اسپیکر در مقایسه با بلندگوهای دیگر از نظر فنی کمی پیچیده‌تر است. اما کامپوننت گزینه‌های بیشتری را از سایر بلندگوها ارائه می‌دهد.


کامپوننت چیست؟ ‌ ‌


اکثر رانندگان خودرو، چندان به سیستم‌ها و بلندگوهایی که در خودرویشان نصب شده است، فکر نمی‌کنند. اما اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید، آهنگ‌ها را با صدای بلند در ماشین خود گوش کنید، می‌توانید از اسپیکرکامپوننت استفاده کنید. اسپیکرکامپوننت نوعی بلندگوی صوتی خودرو بوده که برای ارتقاء کیفیت صدای مطلوب طراحی شده است.
کامپوننت معمولاً از یک جفت توییتر و درایورهای میان باس تشکیل شده است. در کامپوننت درایور‌ها از نظر فیزیکی از همدیگر کاملاً جدا هستند. آن‌ها قطعات جداگانه‌ای هستند که باید جداگانه نصب شوند؛ بنابراین می‌توانید آن‌ها را به عنوان یک مجموعه بلندگو یا جداگانه خریداری کنید. همین امر سبب شده است که توییتر که بسیار جهت دار است در یک موقعیت بهینه (مثلاً روی داشبورد) رو به شنونده قرار گیرد.
بلندگوهای کامپوننت خودرو به بهترین وجه ممکن در سیستم‌هایی استفاده می‌شوند که کیفیت صدای برتر مورد نظر است؛ بنابراین اگر شما نیز به دنبال بهترین صدای ممکن هستید، بلندگوهای کامپوننت خودرو می‌توانند شما را به خواسته‌هایتان برسانند. با کامپوننت، ووفر و توییتر بهتر و همچنین کراس اوورهای بهتری دریافت می‌کنید؛ در نتیجه فایل صوتی شما با بلندترین صدا پخش می‌شود‌. این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کنند تا صدایی بی‌نقص را از پخش صوتی خودرو بگیرید و به شما این امکان را می‌دهند که صدای توییتر خود را کاهش دهید.

کامپوننت چیست


تفاوت کامپوننت با بلندگو


در ساختار کامپوننت از کراس اوور استفاده شده است. کراس اوور به کامپوننت کمک می‌کند تا صدا را با صدای بسیار بلندی پخش کند. در حقیقت به دلیل اینکه کراس اوور در کامپوننت وجود دارد، صدای آن نسبت به بلندگو بالاتر است‌. هرچقدر که دقت کراس اوور بالاتر باشد، صدای خروجی از سیستم بیشتر خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که قیمت کامپوننت بستگی به دقت کراس اوور دارد. یعنی هر چقدر که کامپوننت شما دارای کراس اوور قوی‌تر باشد، قیمت بالاتری را دارا خواهد بود.
کراس اوور صدای فایل‌ها را آنالیز می‌کند؛ سپس فرایند تفکیک فرکانس را برای تیوتر انجام می‌دهد. این قسمت، فرکانس‌های اضافی و مزاحم تولید شده در کامپوننت را حذف می‌کند؛ به همین دلیل خروجی صدا از کامپوننت نسبت به بلندگو بسیار بیشتر است. علاوه بر این کامپوننت در مقایسه با بلندگو از وات خروجی بیشتری برخوردار است.
همانطور که می‌دانید اجزای سازنده کامپوننت به صورت کاملا جداگانه هستند. به علت اینکه اجزای سازنده از یکدیگر جدا هستند این قابلیت برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید بهترین نوع موقعیت را برای تیوتر و وفوور را داشته‌ باشید. همین امر به تنهایی می‌تواند در بیشتر شدن صدای خروجی تاثیر بسزایی داشته‌ باشد.
بیشتر کراس اوور‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که شما می‌توانید شدت و تغییر فرکانس را مطابق میل خود تنظیم کنید‌. بلندگوها این امکان را ندارند که بتوان در آن‌ها میدرنج‌های بزرگ را طراحی کرد. اما در کامپوننت‌ها این قابلیت وجود دارد به گونه‌ای که به راحتی می‌توانید میدرنج‌های کاراکتری و بزرگ را بسازید‌.

بیشتر بدانید: دمپینگ چیست؟


ویژگی‌های کامپوننت خوب‌ ‌


در کامپوننت‌هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، صدای بلندتر و واضح‌تری به گوش می‌رسد‌. در این کامپوننت‌ها از بهترین کراس اوور و تفکیک صدا استفاده شده است. علاوه بر این، کامپوننت خوب می‌تواند صدای خروجی را با توان بیشتری خارج کند؛ به همین دلیل از قیمت بسیار بالایی هم برخوردار هستند.‌ ‌ ‌
یکی از ویژگی‌های بارز یک کامپوننت خوب این است که می‌توانید آن را با توجه به موقعیت و شرایط راننده و سرنشینان، هنگام نصب کامپوننت محل قرارگیری تیوتر را با میل خود تغییر دهید. به همین علت شما در درون خودرو خود می‌توانید موزیک، پادکست و… را با بهترین و نوین‌ترین صدای خروجی گوش دهید. البته ناگفته نماند که شما می‌توانید مقدار صدای فایل‌های صوتی خود را همانطور که دوست دارید تنظیم کنید.‌ ‌
در کامپوننت‌های خوب کراس اوور قدرت بالا وجود دارد. در این کراس اوورها خازن‌های مخصوصی طراحی شده است که شدت جریان صوت را در کراس اوور به خوبی کنترل و مدیریت می‌کند. به همین علت اجزای کامپوننت‌ها از ایمنی و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. طول عمر یک کامپوننت خوب بسیار زیاد است و به راحتی خراب نمی‌شود.


میدرنج چیست؟‌ ‌


میدرنج از جمله بلندگویی‌هایی بوده که در بین افراد بسیار محبوب است. وظیفه میدرنج این است که صداهای عمده و ابزارآلات را پوشش می‌دهد. صدای خروجی از این بلندگو بسیار واضح و خوب است. سیستم و تجهیزات به کار رفته در این بلندگو به یکدیگر متصل هستند. قیمت این بلندگو به نوع اندازه، کیفیت و… آن بستگی دارد. شکل ظاهری میدرنج‌ها مخروطی شکل است.


تفاوت میدرنج و کامپوننت


همانگونه که از اسم میدرنج‌ها معلوم است، جزئی از رنج میانی از فرکانس‌ها هستند که صدای خواننده را بدون داشتن صدای ریز یا صدای خیلی عمیق از سیستم صوتی ماشین خارج می‌کنند. میدرنج‌ها در سایزهای گوناگون طراحی و تولید می‌شوند‌. در حقیقت سایز میدرنج‌ها از ۱۲ اینچ موجود است. در میدرنج‌ها هیچ‌گونه درایور یا کراس اووری وجود ندارد؛ به همین علت تنها یک طیف صدا را پوشش می دهند و آن را پخش می‌کنند. میان کامپوننت و میدرنج تفاوت بسیار زیادی وجود دارد و اصلاً نباید این دو دستگاه با یکدیگر مقایسه شوند. کامپوننت‌ها می‌توانند تمامی فرکانس‌های بالا، پایین و میانی را به اجرا در بیاورند و شباهت بسیار زیادی را به بلندگوها دارند.
سخن پایانی‌ ‌
برخی از افراد کامپوننت را با بلندگو اشتباه می‌گیرند. اما بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد. به طور کلی کارکرد و عملکرد کامپوننت بهتر و باکیفیت‌تر از بلندگو است. اگرچه کامپوننت نیز در کیفیت‌های گوناگونی طراحی و تولید می‌شود اما به دلیل اینکه دارای کراس اوور هستند خروجی صدای بهتری دارند. کامپوننت‌ها و میدرنج‌ها در سایزهای مختلفی طراحی می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به نوع خودرو و اندازه سیستم صوتی آن هر کدام از این سایزهای مناسب را خریداری کنید. همچنین با مراجعه به سایت نمایندگی پایونیر، بهترین محصولات کامپوننت و بلندگو پایونیر، و یا هر سیستم صوتی دیگری را مشاهده و نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *